مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

در تعدادی از موزه‌های شهر تهران در کنار تماشای آثار تاریخی می‌توان به تماشای آثار هنری پرداخت که رنگ و بوی محرم دارند. این موزه‌ها توانسته‌اند نشان‌هایی از عاشورا و واقعه کربلا را در یک فضادور هم جمع کنند و به نمایش عموم بگذارند.

موزه امام علی

همشهری - سعیده مرادی: تالار عاشورای کاخ گلستان و موزه هنرهای دینی امام علی(ع) از جمله موزه‌های پایتخت هستند که در آنها می‌توان به تماشای آثار فاخر از هنرمندان مطرح در حوزه محرم نشست.

تالار عاشورای کاخ گلستان

تالار عاشورا از تالارهای طبقه دوم کاخ ابیض در کاخ گلستان بوده که در آن می‌توان آثار مربوط به محرم و عاشورا را تماشا کرد. آثاری که اکثرشان باقی مانده از دوره‌ قاجارند، نخل، علم‌ها و حتی تابلوهای نقاشی. در اینجا ویترینی وجود دارد که ابزار تعزیه مانند کلاه‌خورد، شمشیر و زین اسب را به نمایش می‌گذارد. قدیمی‌ترین اثر این تالار در کنار ۳ علم دیگر که آن‌ها متعلق به قاجار یا پهلوی‌ هستند، عَلَمِ صفوی است. منبر خاتم کاری تکیه دولت، تابلوی بهشت و جهنم مربوط به اتفاقات روز عاشورا، تابلوی اسیران شام، تابلویی از خیمه‌گاه‌ها در روز عاشورا و نخل قدیمی متعلق به شهر شیراز از دیگر آثار به نمایش درآمده در این تالار است.

نشانی: خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ، کاخ گلستان

تماشای آثار محرمی در موزه‌های پایتخت

موزه آثار دینی امام علی(ع)

موزه امام علی(ع) از جمله موزه‌هایی است که در آن می‌توان به تماشای آثار محرمی پرداخت. در این موزه حدود ۵۰ تابلو نقاشی به همراه ۲۳ اثر تصویرسازی از آثار هنرمندان معاصر، ۲ قطعه نقاشی پشت شیشه، ۱۱ تابلو از مجموعه نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای با موضوع حماسه کربلا که توسط هنرمندانی مانند آغللر آغاسی و ... خلق شده‌اند و همچنین صد کتیبه عاشورایی به خط علی شیرازی نگهداری می‌شود. همچنین مجموعه‌ای از عکس‌هایی با مضامین آیین‌های عاشورایی به همراه ۱۲ بند از ترکیب‌بند محتشم کاشانی به خط مجتبی ملک‌زاده در قالب مرقع نیز از دیگر آثار موجود در گنجینه موزه امام علی(ع) است.

نشانی: خیابان ولیعصر(عج)، روبه‌روی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار

تماشای آثار محرمی در موزه‌های پایتخت

کد خبر 866631
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha